top of page

לומדת לְטַפֵּלֵיְבֶּק   

הבלוג של חלי טל שלם   

חוויות מלימודי פסיכותרפיה בתיאטרון פלייבק

והוא בכלל לא ידע שהוא כזה

בתרגיל המקדים להרצאה המרתקת של קובלסקי על תיאורית הדחף, התחלקנו לשלישיות בהן כל אחת מהמשתתפות בתורה סיפרה סיפור ויחד עם השתיים האחרות ייצגה בהתאמה את מושא תשוקה הרצון והמעצור. היה מבלבל - הן בעליה לבמה והן בזמן ההקשבה לסיפור תוך ניסיון לדלות את איפה נגמר הרצון ומתחיל מושא התשוקה. "כמו בחיים" חייך קובלסקי.

לפני אלפי שנים, בניסיון להבין להבין מהו ה"ווייב" שמחזיק המחזה, דרמה ודמות ראשית הלופת את הקהל, טבעה הפואטיקה של אריסטו את המונח קתקסיס. תרגומו המילולי העכשווי הוא הטען. הפרשנות היוונית הקדומה לקתקסיס היתה "אחיזה" או "החזקה". הרצון נדחף-נמשך אל מושא התשוקה, מושקע בו ליבידניאלית, הופך אותו למרכז העולם, "מקתסס" אותו.

מנגד מופיע האנטי קתקסיס (שנשמע קצת כמו שם של חיידק או תרופה). המעצור הבולם את מושא התשוקה הראשונה ווגורם לנו להמיר אותו באובייקט חלופי. ההשקעה הליבידיניאלית באובייקט אליבא דפרויד- שניכס גם את המונח התיאטרוני הזה אל הפסיכואנליזה - מולבשת על האובייקט. והאובייקט ? בכלל לא ידע שהוא כזה...

ה"העמדה" של שיטת הטיפול הפסיכואנליטיקאי – אדם שוכב על ספה ומאחוריו, רק קול, לכאורה לא קשור אליו, מקשיב ולעיתים מגיב לזרם האסוציאציות שמלהג האדם, סבור קובלסקי, מבטאת את אופן החשיבה הפרוידיאני בנוגע לתיאורית הדחף.


פוסטים מומלצים
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
פוסטים חדשים
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
No tags yet.
חפשו אותנו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page